<< Zoznam článkov od 21 do 40 (z 52) >>

Západné Tatry

Najväčšia dolina na južnej strane všetkých Tatier, len prečo to musí znamenať aj najväčšiu porciu asfaltu? Veľa ľudí to rieši bajkom, ktorý na konci asfaltu zamknú v kríkoch. Ja som šiel za exota a zvolil som 12-kilometrový rozklus :-) Ostalo dosť času na pohodové prechádzky do Hladkého sedla a na Kasprov vrch. Tretia možnosť, červená do Tomanovského sedla, je od r.2008 zrušená (pre tých čo majú staré mapy ako ja), ale to už by bolo ozaj na celodennú túru :-) Asfalt má výhody: netreba sa pod nohy kukať, dajú sa kopce obzerať. A všetky možné ty...   Celý článok
Slovenská „Pierra Menta“ zasekla minulý víkend (20. – 22.3.) už ôsmy zárez do bokov západotatranských. S poriadnou účasťou (85 dvojíc), vynoveným webom (http://bokami.sk) aj s kontom na Facebooku, kde už večer po etapách boli výsledky, a dokonca aj krátke videjká („Ty voe ale ich je!“). Paráda... Na stránkach pretekov je všetko čo treba, nemá cenu sa rozpisovať, takže len v skratke:   Prvá etapa v piatok viedla z Bobroveckej vápenice cez Sivý vrch do Spálenej, cieľ bol nad lanovkou. Po nej bolo medzi mužmi všetko otvorené, lebo prvé tri dvoj...   Celý článok
Na MDŽ-ovú nedeľu vyšlo poriadne jarné počasie – skoro čistá obloha, skoro žiaden vietor, skoro žiaden mráz (len ráno trochu v doline), škoda že už aj skoro žiaden sneh. Ale nie, také zlé to ešte nie je, na pásoch sa dá od parkoviska a dokonca tá minulotýždňová nádielka prikryla aj neporiadok po spracovaní dreva na ceste, tak tá je pekná biela. Dole to ráno trochu hrkotalo, asi od polovice už normál sneh, aj sme sa počuli :-)   Okolo desiatej okolo chaty už mokro, stopa na nad chatou smerom na Terasu tvrdá, po noci ešte dosť ľadová, vyleštená. Ho...   Celý článok
 Začiatkom februára konečne poriadne prisneží. Všeobecnú skialpovú eufóriu pribrzďuje lavínová trojka a nahlásený prievan. Práve toto sú však okolnosti, kedy prichádzajú na rad atypické línie mimo život ohrozujúcich kót, kedy vám nebude ľúto trmácať sa kilometre lesom na kótach medzi 1000 a 1500. Jednu takú má už dlhšie v hlave kamarát Miro. Volá klasicky, pár hodín pred akciou. Piatimi vetami popíše trojdňový zámer. Radšej ho počúvam len zľahka, veľa z vyslovených pojmov mi aj tak nič nehovorí. Ak by som si pripustil detaily a predbežn...   Celý článok
Málo snehu rovná sa málo (legálnych) možností zašliapať si. Takže v sobotu (pred frontom – v nedeľu má snežiť) som zvolil osvedčenú klasiku: o štvrtej budíček, o piatej vlak, po šiestej bus a o siedmej už hádžem lyže na batoh v ústí doliny. Lyže idú na zem až o dva kiláky vyššie, dôvodov je viac: na pásoch sa síce dá v pohode už od parkoviska, ale jednak nechcem, aby mi zvlhli pásy (dole je nad, hore bude hádam pod nulou), jednak májová víchrica ani tu nezaháľala a na snehu je plno bordelu po ťažbe kalamity. Ale mám aj dosť času, sko...   Celý článok
Asi... Lebo ako snehu ubúda, už sa mi moc nechce peši hodinu a pol šliapať od parkoviska až na Terasu, kde sa dajú konečne obuť lyže. Minulý týždeň sa vraj ešte do pol doliny zjazdiť dalo. Sobota ráno, na MDŽ: už len nesúvislé pásy na kameň zamrznutého firnu a ľadu, už na ceste človek aby mačky nahodil a nad chatou ani nehovoriac... Zámerom bolo Lúčne a Baníkovské sedlo a odtiaľ návšteva (aspoň krátka) na oravskej strane. Aspoň pozrieť a nazad, lebo poobede len jeden autobus chodí do mesta :-( Prvá časť plánu vyšla, od chaty na Terasu som využil s...   Celý článok
Malý prieskum, ako to vyzerá po januárovej snehovej katastrofe - zatiaľ, lebo podľa predpovede zas sa sem valí teplý vzduch od Sahary. Tak ktovie, či sa neukáže tento aktuál skôr predkatastrofický... Ráno bolo dole nad nulou, pred obedom už aj hore, len severné svahy mali zmrznutý firn a na ňom vetrom ubité dosky. Na južných to vlhlo.     Od parkoviska to na prvý pohľad vyzeralo dobre, na pásy. Lenže o kilák vyššie v snehu už priveľa kamienkov a nad lesom suchý asfalt, lyže na batoh. Od posledného mostíka sa zas dalo až po chatu, odtiaľ kľučkovanie...   Celý článok

Beh cez Klin 2013

08.09.2013
Vraj: čo robíš v sobotu? Isto nič, hybaj na Klin, nemá kto behať! Lebo HK DŽEJMS (čítaj JAMES) Liptovský Hrádok tento ročník horskieho behu zorganizoval vraj nejako na poslednú chvíľu a narýchlo, čiže propagácia vraj trochu viazla a asi dosť ľudí dalo prednosť niečomu inému. Termínovka je začiatkom septembra tradične narvaná. Takže na 8. ročník tohto mordoviska prišlo pár štamgastov a stálic a pár takých, čo nevedeli, čo ich čaká. Tak im treba! Takže pomer organizátori – pretekári bol asi 1:1. Taká rodinná atmosféra. K tomu počasie ako ...   Celý článok
Nikdy som tam nebola a vždy som chcela. Niečo som už videla a čítala v knihe od Erika Baláža o jeho medveďoch a o divočine v Kôprovej a Tichej doline. Zaujalo ma toto územie, kde sa Tatry zo Západných stávajú Vysokými a zároveň sa tu o ne delíme s poľskými susedmi. Pozvánka na exkurziu prišla nečakane minulú sobotu. Zo stanice v Ružomberku vyrážame čosi pred druhou po obede. Čas na túru nezvyčajný, teploty vonku neopísateľné, číslo 36 hovorí za všetko. Každopádne, bude to zaujímavé. O tom, že tento trek je logisticky veľmi dobre zabezpečený,...   Celý článok
Skialpinizmus ako jeden z najkrajších horských športov ponúka počas jednej túry silné zážitky. Tým najväčším závislákom však "jeden vrchol" často nestačí. Ich túžba po neobyčajných zážitkoch v "prirodzenom životnom prostredí" ich vedie aj k takým skialpovým akciám, nad ktorými "tí ostatní" len krútia hlavou.   Hrebeň Západných Tatier svojimi parametrami priam vyzýva na akciu štýlom nonstop. Oproti hrebeňu Nízkych Tatier, ktorý je určite tiež podobnou výzvou, sú však Západné Tatry podstatne drsnejšie a počas...   Celý článok
Vlna zlého počasia týždeň pred Veľkou nocou priniesla do Západných (aj iných) Tatier kopy nového snehu, ale vietor si ho poprehadzoval ako chcel, vôbec nie rovnomerne. Špekuloval som, ako sa vyhnúť prerážaniu  stopy v tom hustom, po kolená hlbokom, vetrom ubitom a vôbec nie prachovom snehu. Prišiel nápad: Bokami Západných Tatier! Využijem akurát prebiehajúcu „slovenskú Pierra Mentu“ - v sobotu (druhá etapa) by sa trať mala vrtieť len ponad Žiarsku chatu. Čiže  štart z ústia doliny, prvý výstup cez Žiarske sedlo na Plačlivô, odtiaľ traverz popod...   Celý článok
Víkend pred Silvestrom vyšiel ako maľovaný, len snehu nieto poriadne. Tak sme išli obzrieť Žiarsku dolinu bez lyží, zato okruhom cez Baranec z ústia – keď sa to už teraz aj v zime smie :-)   V lese dolu samozrejme len hlina pod nohami, nad lesom na Holom vrchu takých 30-40cm, priamo na hrebeni samozrejme ani to, ledva šutre zakrylo. Takmer žiadny ľad, len tvrdý drsný sneh, dá sa chodiť po ňom „na trenie“ :-) Veľmi sa neprepadáva ani tam, kde je ho viac, návleky som celý deň nepotreboval. Zato čím vyššie, tým väčší víchor, a pekne jedovatý, wind...   Celý článok
Pomaly sa blíži zimná sezóna a všetci tí, čo podľahli čaru lyžiarskych túr či prechodov po zasnežených kopcoch, už iste rozmýšľajú a plánujú túry na zimu. Tu je jeden tip pre vás. Je to skialpinistický prechod naprieč Vysokými a Západnými Tatrami, alebo ak chcete od Brnčalky až po Žiarsku chatu. Nám sa túto túru podarilo zrealizovať až po 35 rokoch. Prvýkrát sme sa o to pokúšali už v apríli 1977. Samozrejme nemali sme k dispozícii taký výstroj ako dnes, ale mali sme chuť a vôľu a tak nám nevadili ani ťažké batohy a prezúvanie sa d...   Celý článok
Je trocha paradox že Bystrá, najvyššia hora Západných Tatier, nie je aj poriadne skalnatá. To skôr jej neprístupná ségra Nižná Bystrá sa tvári dramatickejšie. A hrebeň medzi nimi. Na Bystrej samotnej aj v jej okolí však prevláda skôr zeleň trávy ako hrboľatosť tatranskej žuly. Aj Kamenistá dolina je podobná. Len susedná Bystrá dolina je strmšia a hore končí poctivým kotlom. Slovo bystrý vraj naši predkovia používali skôr vo význame strmý...   Začiatkom augusta po prechode jedného zo studených frontov sa vzduch krásne vyčistil, tak sme sa vy...   Celý článok
Kam zdrhnúť pred horúčavou? Čo najvyššie! Ale aj schodné to musí byť - pre telo zdevastované poslednými pretekmi :-) Voľba padá na Západné Tatry – ráno bude v doline chládok, hore na hrebeni bude duť a poobede pri zostupe zas príjemný tieň pod stromami.   Nakoniec sme na to dvaja, čo o siedmej ráno vykladáme stuhnuté nohy z auta - pri kempe v ústí Račkovej doliny. Prvý úsek chládok podľa predpokladov, zato až po hornú hranicu lesa všade samý traktor, kôň a drevorubač. Už dlhšie tu spracúvajú, čo nespracoval vietor a lykožrút. Vďaka ro...   Celý článok
Hneď na začiatok treba povedať, že jubilejný piaty skialpový sviatok sa mimoriadne vydaril: rekordných 124 pretekárov, perfektné počasie (až tak teplo ale nemuselo byť), organizácia šliapala ako švajčiarske hodinky (80 ľudí sa staralo), strava bola bohatá, voda v sprchách teplá (väčšinou) a stopa komfortná (aspoň pre nás vzadu). Termín 23. - 25.3. bol ale „na hrane“ kvôli šialenému teplu, ktoré už takmer mesiac poctivo topilo sneh - našťastie ho bolo oproti minulým rokom dosť. Ale len na kopcoch - na podhorí po snehu ani stopy a tak aj vyzerali št...   Celý článok
Predčasné voľby a požiar na Krásnej hôrke – takéto dve tragédie môže vykompenzovať len voľná sobota, fialková obloha a dosť snehu. Autobus ma vyhadzuje na otočke v Žiarskej doline. Cesta na parkovisko je ľadová a posypaná, ani prvé dva kiláky od rampy hore sa skoro neoplatí obúvať do lyží. Sneh je čierny od ihličia.   Nad skratkou už konáre nesiahajú nad cestu a na starom ľade je milimeter nového snehu, hurá! Okolo chaty len prefrčím, prvý cieľ: Smutné sedlo.  Milimetre nového prášku pribúdajú, ale väčšinou sú to len nafúkané dosky ...   Celý článok

Beh cez Klin 2011

11.09.2011
Sobota 10.9., druhý septembrový víkend a už tradične (6. raz) rozdávajú organizátori z HK JAMES Liptovský Hrádok v kempe v ústí Račkovej doliny štartové čísla, ponožky a guľáš. Ponožky pri prezentácii, guľáš si treba zaslúžiť. Dnes navarili pre 59 hladných krkov, lebo toľko ľudí sa prišlo prebehnúť cez Klin. Z toho 10 žien. Počasie dole ideálne bežecké - pod mrakom, teplota niečo nad desať stupňov. Ale to platilo len pod hlavný kopec. Hore sedel mrak a fučalo od severu, ale zas nie nejako brutálne, aby sa to nedalo prežiť. Prechádzka ako v...   Celý článok
         Report z tohto bočného západotatranského hrebeňa už tu kdesi je (Hrebene Západných Tatier II), ale opakovanie vraj matka múdrosti. Posledný október, posledný deň pred sezónnou uzáverou tatranských chodníkov, možno posledný krásny jesenný deň. Ako slušný turista viem, že do polovice júna do Tatier nepáchnem, takže sa rozhodujem plesnúť sa trochu po vrecku aj hlavne odísť z domu aj za noci, aby som sa z Turca dostal niekam ďalej. Ale ťažko chudobnému bez auta, keď mi cestovný poriadok ničí jeden plán za druhým. Tam by to ešte šlo, ...   Celý článok
          Sneženie nejako Tatry zas obišlo, ale ten milimeter aspoň prikryl ľad na ceste, takže tá je už od parkoviska šliapateľná komfortne, len paličku niekedy niet do čoho zapichnúť. Aj z konečnej autobusu by sa dalo, keby nie posyp. Nad chatou je to až po Rázcestie pod Homôľkou prepletanie kosodrevinou, ale pohodové, horšie je to tadiaľto smerom dolu, ešte tak meter snehu treba. A je to už miestami vydraté, pár nadávok na čerstvo odkryté skaly sa nieslo dolinou...   Nad kosodrevinou v Závratoch aj pod Smutným a Žiarskym sedlom to vyzerá krá...   Celý článok