Skialpaktuál: Plačlivô a Veľké Závraty

21.02.2016
skialpaktual-placlivo-a-velke-zavraty

Do Žiarskej sa v sobotu ráno nedalo od parkoviska, až asi o kilák vyššie som sa odvážil do lyží skočiť a aj to som si ešte dlho dával pozor. Pod nočným suchým snehom mokrota z piatkového dažďa a paličky aj pod chatou sem-tam pichli do asfaltu. Jeden deň dažďa či slnka a bude po ceste. Nad chatou ľadový firn prikrytý 5-10cm suchého prášku, to v kosovke.

Prvý cieľ: Žiarske sedlo. Zamrznutá stará stopa zaviata práškom, miestami do 20cm nového snehu na ľade, čím vyššie, tým viac ľadových platní. Ale väčšinou nový sneh, ubitý vetrom. Aj na Plačlivô tak. Dole prvých asi 10 oblúčikov prachovačka, potom trochu trápenie v hutnom snehu. Hlásená bola lavínová trojka, najmä v južných svahoch, tak som radšej oblúkoval povedľa výstupovej stopy a len nižšie natraverzoval do svahu vyskúšať čerstvý sneh. Ale príliš hustý bol na moje garnižky bez rokera :-)

Tak nazad pod Terasu – chodník síce ľadový (nový sneh už bol odhrnutý predjazdcami), ale na túto biedu komfortne široký aj na zjazd. Pod Smutným sedlom už sadlo poriadne mlieko, ale hore bolo dosť ľudí, aj v širokom žľabe medzi Hrubou a Troma Kopami boli už ráno dvaja a poobede tam smerovali ďalší. Tak som si povedal, že skúsim Hrubú cez Lúčne sedlo. Čiže namiesto Závratov tu mala byť pôvodne Hrubá Kopa, ale som ju ani Lúčne sedlo jednoducho netrafil v tom mlieku :-) Ani to nemalo veľmi zmysel sa tam štverať: pod skalami v traverzoch aj vyše pol metra nafúkaného snehu, na kopčekoch pod meteostanicou striedanie ľadových platní a rôzne hlbokých pascí ufúkaného snehu, do toho viditeľnosť 0, no proste smerom dole horšie ako hore. Tak som sa len pomotal v kotli pod Baníkovom a pod Kopami a odišiel štrikovať pomedzi kosku dole k chate.

Definitívne som zahamoval (bez ujmy) tam, kde som sa ráno obúval, len predtým bolo už nutné obchádzať zo dva asfaltové fľaky a pár miest, kde štrku bolo viac ako snehu. Napríklad hneď mostík pod chatou. A je nedeľa ráno, celú noc pršalo a pokračuje, takže je po aktuále, ide jar, už asi tretí raz túto zimu :-(